Autobusové spojení do Brna
Dne 21. listopadu 1920 se občané Březiny a Proseče dočkali dlouho očekávané chvíle. Tohoto dne totiž poprvé do Březiny přijel autobus, který spojoval naše obce s Brnem a byla tak zahájeno období využívání veřejné dopravy. Autobusová linka Brno – Líšeň – Ochoz – Březina – Křtiny – Jedovnice (dnes autobusová linka 201) tak ušetřila mnohým občanům a především dělníkům brněnských továren cestu na železniční stanici v Bílovicích nad Svitavou, kterou museli vykonávat každý pracovní den a to v i zimním období ve sněhu a mrazu. Jízdní doba trvala 2 ¼ hodiny, přičemž spojení s Brnem bylo zajištěno dvakrát za den a to ráno a v poledne směrem do Brna a v poledne a večer směr Jedovnice. Oproti dnešnímu jízdnímu řádu se to zdá až nemožné, že takto „občasný spoj“ mohl přinést tolik nadšení do naší obce.
Jízdné bylo na období První republiky poměrně vysoké, z Jedovnic do Brna stálo 25 Kč, později se cena snížila a v roce 1938 dosahovala již jen 8.50 korun. Pro tuto linku byly vyhrazeny dva autobusy Laurin & Klement určené pro 35 osob, maximální rychlost byla 25 km/h. Kromě přepravy osob byly autobusy určeny i pro přepravu pošty Líšně, Křtin, Jedovnic a pro Ochoz. Přeprava nákladů se řešila naložením na střechu, zvláštnosti autobusů byla poštovní schránka, která na nich byla připevněna.
Slavností zahájení bylo opravdu velkolepé, účastnil se ho dokonce ministr pošt Maxmilián Fatka, dále ředitel pošty František Barvič, poslanci, senátoři a dokonce moravský zemský velitel – gen. Alois Podhájský. Všechny tyto významné osobnosti nasvědčují o tom, že otevření této autobusové linky do Moravského krasu bylo opravdu významnou událostí. Na každé větší zastávce se pořizovaly fotografie, hrála hudba a tančilo se. Autobusy Laurin & Klement byly nahrazeny Pragovkami, které však až do roku 1926 využívali tvrdé gumové obruče a tudíž jízda nebyla na špatných silnicích příliš pohodlná, přesto však hojně využívaná. Autobusové spojení Brno – Jedovnice přetrvalo dodnes a je tomu již více než 90. let, co zde autobusy pravidelně jezdí.
Zahajovací jízda na trati Brno - Jedovnice Ministr pošt Maxmilián Fatka
Zpráva deníku Národní politika o autobusové lince, 23.11.1920, ranní vydání, strana 6
Zdroje:
SOkA Blansko, Archiv obce Březina (1827-1945), III. Spisy, Autobusové spojení
SOkA Blansko, Archiv obce Proseč (1826 - 1945), III. Spisy, Autobusová doprava
Kronika obce Březina 1966 - 1985
Kramerius - Národní knihovna ČR, Deník Národní Politika (https://kramerius.nkp.cz/kramerius/handle/ABA001/17828253)